sugen på att simma....

I halmstad kunde man skaffa sig klippkort för en liten peng... Vet att det finns Valhalla (?) iu Göteborg men ALLA är väl kanske där. Vill simma. Undrar om det finns ngt gym men bassäng???

En vattenbuffel som husdjur

Henrik försöker sätta sig upp på sin första carabau (vattenbuffel) som är nyköpt till familjen. Ska nu agera traktor, plog och föda en unge /år.

Vi var lite oense om va den skulle heta. Jome eller Kicki D. Jag röstade på sista alternativet.

drömmer mig tillbaka..

massage

men framför allt er...

sveriges mästerkockar

VILKET SLÖSERI MED MATVAROR.

blir förbannad!

Halmstad i mitt hjärta

Vi åkte ner en snabbis till hemstaden Halmstad en snabbis i söndags och kom hem sen igår kväll igen. Mamma kastade ut sig själv (trotts protester från oss) så fick vi sova i hennes säng under natten. Ätit så vi spricker (som alltid) och myst. Igår kväll så tog vi även en prommenad i det ruggiga vädret för att titta på pappas nya lägenhet. Snart inflyttning på den :)

När vi skulle ta tåget igår så var det inställt. Istället för att bara hoppa på nästa tåg komma var vi tvungna att ta bussen de skickade som inte kom förrän 45 min senare. En skulle även inom falkenberg och varberg!!!

Istället för att vi hade betalat mer för att komma hem tidigare så tog det (skulle vart 1 timmes tur) 3 TIMMAR för bussen att ta oss hem. Lagom bittra men ändå skönt att komma hem :)

Från prommisen

mammis kommer hem!!!

Idag kommer älskade mammi hem. Bara 2 veckor sen vi sa hej då i Filippinerna men från att prata nästan varje dag i Sverige till att levt tillsammans i 2 veckor i FIlippinernan så känns det konstigt att inte prata med henne. Nu kommer det återgå till våra samtal när jag är påväg hem från jobbet om kvällarna och en tur hem till "Strawtown" om inte allt för länge...

Mamma hjälper till å lagat mat i "ful köket"

Boracay

Nyårsafton innan buffén

Födelsedagsbarnet

På verandan i mammis nya hus...

Ringer dig så snart du landat!

summer vs winter

för en vecka sen  - och nu

Det är lite sjuk när man tänker på det. För drygt en vecka sen så vart det 30 grader ute och nu är det -20. En skillnad på 50 grader. Inte konstigt att man fryser.....

Vart ute och åkt idag. Alla mår väl inte jätte bra. Ikväll ska vi ha middag tillsammans. 35 pers ska samlas i Lyan bar och kök.

Sista kvällen ihop sen splittras vi igen. Älskar att ha Stöten som en gemensam nämnare. Vår lilla Stöten bubbla där världen utanför försvinner och allt som finns är nuet...

home sweet home

Vi har det så bra här:)
Började gårdagen med att åka upp i backen. Strålande solsken och perfekta backar.

Afterski me fina ex-kollegor... Så härligt att komma upp å ses igen...

Födelsedagsfirande på kvälllen....

Idag: födelsedags middag
Antagligen lite åkning

Mot stöten

Boracay

På nyårsdagen skulle vi åka till Boracay.
Jag och Henrik satte våra Iphones på 05:45 då vi skulle bege oss vid kl 07:00 till bussterminalen och skulle hinna äta frukost. Som alla andra som ställt klockan med Iphones under nyårsdagen så ringde inte vår klocka. Blev väckta av nät hotell telefonen ringde och min mamma undrade på andra sidan om vi skulle komma ner och äta frukost. Stressade snabbt ner och möttes av gammal personal och hemma känslan var ett faktum. Åhhh va jag har saknat all personal.

Satte oss i en aircon buss (den första under hela resan) och beredde oss på 6 timmars skumpig och svin kall resa.

Framme efter 7 timmar (inkl. båtresan samt en kort motorcykel tur)  och checkar in på La isla bonita och får 2 dubbelrum med VARMVATTEN och AC. Ingen är lyckligare än min prins som äntligen får duscha läääänge i varmvatten.

Utanför rummen fanns något som liknade balkonger som satt ihop med alla andra och på varje utbyggnad fanns bord. MYSIGT. Varje morgon serverades frukosten vid allas bord.

Vi hade tyvärr otur med vädret men det stoppade inte oss. Vi tog prommenader, shoppade, badade, slappade och min prins tyckte så mycket om ön att han fick mig att lova att vi måste tillbaka igen.

LOVE BORACAY!

The pink panters

Min mamma fyller år dagen innan nyårsafton och då vi inte firat hennes födelsedag på 7 år (hon har vart i Filippinerna och jag har vart hemma sen 2003) så blev det en hej dundrande fest. Några av mina kusiner hade fått i uppgift att hålla ställningarna och de hade ordnat det prefekt. De ordnade tävlingar, sjöng och dansade till "waka waka" och kallade sig - The pink panters.

happy new year!

För att fira in det nya året, 2011, åkte vi 4 mil in till Illoillo och bodde på samma hotell vi alltid bott på när vi är och hälsar på släkten, Hotel Del Rio. Skulle ändå åka tidigt till en turistö, Boracay, så vi skulle ta bussen kl 07:00 så det var lika bra att bo där kände vi. "Lyxa till det".

Som alla andra år så hade de en nyårsbuffe. För 400 peso (64 kr!) fick vi äta hur mycket vi ville. Det fanns flera olika stationer att välja mellan och mitt favoritbord var desserbordet. Så mycket olika godbitar att jag inte kunde låta bli det.

Innan buffen. Som typiska filippiner så tar man kort framför julgranen.

Vid 20:00 varje kväll började jag och Henrik känna oss trötta och vi kämpade hela tiden men att försöka vara vakna med för det mesta så somnade vi 22:00. Det var inte mycket lättare på nyårsafton.Då vi vart vana vid alla släktingar runt omkring oss med deras tokerier så blev den lugna hotellmiljön lite sövande. Vi 4 satt och kämpade redan vid 21:00 med att hålla ögonen öppna. Men när klockan närmade sig tolvslaget (fast då var klockan bara 17:00 i Sverige)släktes alla lampor på hotellet och himlen lystes upp med fantastiska fyverkerier. i 15 minuter höll det på. Underbart!

Efter att showen var slut var det 4 trötta svenskar som sakta gick tillbaka till sina rum...

Världens sötaste kusin

Angel

Här försöker min kusin lära sig att äta med kniv och gaffel. I normala fall äter de med händerna eller med gaffel och sked. Hon tyckte det var så himla kul och ännu roligare var det att se på när hon åt. Det gick inte så bra men kan tänka mig att hon kommer att träna och träna tills vi ses nästa gång. Förhoppningsvis om ett år.

När vi var och hälsade på släkten bodde vi i huset som mamma byggt och där bodde en av hennes bröder (Melchor - som bland annat vart i sverige när jag var mindre och bodde hos oss i ett halvår, fått en underbar relation med honom på grund av det så han är en av mina favoriter) och hans familj .

När vi vart i Filippinerna alla andra år har vi bott på hotell 4 mil bort och vart där då och då och rest bland öar större delen av tiden. Men den här gången var det annorlunda. Nu bodde vi tillsammans och jag fick en helt annan relation. Saknar dem så otroligt mycket.

gott nytt ar!

nu: i Boracay...

4 dagar kvar i philippinies....