god jul från Bantayan i Filippinerna!

Vaknade kvart i 6 imorse och tog en kort halvtimmes prommenad.

Kan inte säg att Henrik var så otroligt pigg den här gången. Kroppen börjar bli van vid filippintid  så nu vill ha bara sova längre och längre. Själv så älskar jag att gå upp så här tidigt. Tycker det är underbart att ha hela dagen framför mig. Att gå upp när ingen annan är uppe och bara höra havet är så fantastiskt.

Vi vart på en restuarang vi vart för länge sen "balikbayan". Älskar att gå till filippinska restauranger.  Ofta blir det att vi "tvyvärr" går till svenska restauranger. Förstår inte riktigt att man åker så långt som till Filippinerna och sen äter på restauranger som svenskar äger. Men annat blir det när vi åker för att hälsa på mammisen. Då blir det Filippinerna så att det smäller om det!

Idag funderar vi på att hyra moppe och köra runt ön. En kostar 300 peso/dag (60 kr). Är rädd för att det kan bli för mycket som om vi solar som vi gör nu. Imorgon hopps jag på att vi kanske kan ta en båt och ha lite utflykt :)

Har jag sagt att detta är livet????

dan före dan

en filippinsk vinternatt
Klockan börjar närma sig 17:30 här i Filippinerna. Om en halv timme går solen ner och det blir kolsvart. Det mysigaste som finns är att ligga på stranden och kolla upp mot himlen och se alla tusentals stjärnor på himlen. När man bor i en stor stad som jag med alla lampor så ser man sällan alla fina stjärnor.

Kommer ihåg när jag var mindre och vi åkte hit till Bantayan. Brukade alltid gå iväg ensam och satt och tittade upp mot himlen och drömde mig bort. Njuter varje kväll av att kunna göra samma sak. Vem vet när jag kommer hit igen.... ?

Stressen i kroppen har försvunnit och jag känner bara harmoni i kroppen. i 4 dagar har jag nu lyssnat till ljudet av havet. Tror inte det finns något som är så avslappnande som det.

Livet är så underbart!

Morgon prommis klockan 06:00, 22/12 2010

Hade satt klockan på 05:53. Hann dock inte upp till eremitkräftornas vandring ner mot stranden så det blir uppstigning 05:00.

Mangopancake

Varje dag samma sak.
Mango.

Här på Bantayan blir det mangopancake och mangoshake så det sprutar ur öronen.
Det finns inget som är så gott som mango. Så söt, så saftig och så beroendeframkallande! Framförallt så gör den att allt annat sug efter chips, ostbågar, pizza och godis försvinner. Precis avslutat en mangoshake och till lunch blir det en pankaka. Suttit och bloggat/facebookat i skuggan i restaurangen medans Henrik försöker plugga (haleluja att jag slipper ta med läxor vilket jag alltid gjorde när jag var mindre och gick i skolan och vi var borta i 5 veckor nästan varje år).

Rastlös som jag är så vill jag bara springa ner till stranden och slänga mig i vågorna men vi ska byta bunglow idag. Kom ju 4 dagar tidigare så de hade inte vår stuga ledig men de ska flytta nu så vi får den en dag tidigare iallafall.

2a raden istället för 5e. Seaview.... yes please!

Morgon prommenad 06:30 tisdagen 21 december 2010, Bantayan Island

Solen lyser och det börjar bli kokhett ute.. Första tanken: måste upp tidigare imorgon

Mini eremitkräfta. Lite sen då alla andra redan kommit ner till havet. Söt och rädd. Kröp in i sitt skal så fort vi öppnade munnen. Lämnade honom ifred efter ett tag.

Stackars "floating bar" har strandat på morgonen nu när ebben hälsar på..

Bilder från Filippinerna

Den obligatoriska fotograferingen ut ur fönstret på flyget. Här på solnedgången.

NS royal pensione, vår första/enda natt i Cebu City

Såp här se större delen av husen ut i Filippinerna, taget ur bussen till hamnen i Hagnayan

Utsikt från altanen i Kota Beach, Bantayan Island. Kom tidigare än planerat så imorgon flyttar vi till andra raden bland alla bungalows. Havsutsikt utlovas....
Taget från havet längs stranden. Älskar den här utsikten...

Kvällsprommenad första kvällen på Bantayan Island. Niiiice!

En dag på stranden....

en dag på stranden

Vaknade halv 7 och vi tog en härlig morgonprommenad. Lite för sent dock. Blir nog att vi går upp vid sex (halv sex när pappa kommer) för det är alldeles för varmt när klockan börjar närma sig halv 7. Suttit och fotograferat här på stranden och det är nästan omöjligt att få en dålig bild. En fotografs drömmar.

Nu sitter vi i restaurangen som ligger i det högra hörnet på bilden och väntar på en clubhouse sandwish.

Säger det inte:

Detta är livet!

ps. det kommer snart komma ett bild regn från de kommande dagarna....

bantayan

Sitter i restaurangen som tillhör bungalowsarna som vi bor i. Trådlöst internet är underbart :)
Ville tagit en morgonprommenad i morse vid 6 tiden innan det blir för varmt men vi sov så dåligt inatt att jag inte vaknade förrän 9.

Gick direkt till restaurangen och åt frukost (amerikans frukost bestående av bacon, äggröra, toast, mango och kaffe). Sen slängde jag mig i havet. Härliga 27 grader MINST. aldelles lagom. Allt annat som är kallare är för kallt.
Sen gick jag loss med kameran. Bara tagit en hundra bilder men de nedan gillade jag. Beskriver den underbara utsikt vi har här. Underbar är ett ord jag kommer använda mycket. Älskar livet här....!

Blir inte så många åt gången dock för det tar ca 5 minuter att ladda upp /bild.

Första dagen:

Trötta och sletna efter ca 2 dygns resande mötes vi av glada ansikten som råkade komma förbi samma stad som vi landade i. En mangoshake så var jag nöjd.... Sov som en stock.. nästan iallafall...

Status:

30 grader Mango pancake Mango shake Korsordstidning Vatten i flaska Lugn och ro Inga måsten Och en jäkla massa kärlek!!!!

Pilipinos

Sitter å njuter! Så fantastiskt underbart vi har det. Trodde aldrig att vi skulle komma iväg. Första dagen idag som vi inte reser. Började i fredags (03:00) på natten. Tog en tidigare buss för jag var lite nojig över tt vi inte skulle komma fram innan flyget gick. Fick vänta 4 timmar på kastrup på att checka in men trotts tröttheten vardet värt de. För mig iallafall... Stackars henrik hade njutit lite för mycket av det goda på julfesten i skolan så det va inte de lättaste att leka mamma när han inte reagerade som vanligt. Nästan så det var rätt åt honom när illamåendet kom men det va väntat så jag hade huvudvärkstabletter och vatten om han ville ha det. Flög 6 timmar från köpenhamn till Doha. Nästa från Doha till Cebu city tog 9,5 timme. Mamma överraskade med att vara i cebu just den natten. Bodde henrik och jag var överlyckliga att se lite "friendly faces" efter 2 dygns resande. Tog in på NS royal pensione som pappa rekommenderat. Tanken var att vi skullr vara i Cebu i 2 dagar för att vika upp oss men vi längtade efter stranden. Tog reda på en buss som tog osd uppåt på ön och till grannön Bantayan. Här sitter vi nu. Kota beach. 7 år sen sist. Inte förändrats någonting. Gatubarnen går å sjunger för oss. Mango i stora lass. Pojkar som vill hyra ut båtar, skotrar bla bla bla. Bohemiska bungalower. Henrik behöver fortfarande vänja sig men han inser att vi har de undebart i sverige. Om 2 dagar kommer pappa å hans vän och här. Ikväll ska vi ut på en "floating bar" på havet som en dansk driver. Gött!! Lev väl!

förberedelser för resan:

MAT:

Började med frukosten idag. Bacon och äggröra (imorgon blir det stektris med lök. MUMMA)

Till middag köpte jag fisk och kökade ris. Kommer ihåg när jag var liten så stekte mamma alltid rödspätta riktigt krispig och kokade ris. Så satt jag och hon vid matbordet och åt med fingrarna. Henrik kunde inte riktigt med att äta med fingrarna idag men det blir det ganska mycket av nästa vecka så det är lika bra att vänja sig ;)

sista helgen i vinterlandet

Helgen var en jobb helg för mig men var ledig på fredag kväll så det blev fullbokat. Jag och prinsen vart och tittade på en isshow. Svenska landslaget i teamåkning (skridskor) hade uppvisning. En av mina vänner är med där och de va så bra. Var inte sen med att fotografera. Blev häftiga bilder när de släckte ner och använde sig av lysande stavar....

Eftteråt åkte vi från Ale tillbaka till Göteborg och mös det med lite rödvin och härliga vänner.

Många härliga skratt och minnen. Och i slutet kom kameran fram:

Tack till värdparet Sofia och Andreas!

Se alltid framåt men glöm inte det förflutna

i Oslo bodde vi vid ett berg där det om vintern var skidbackar och om somrarna underbara vandringsleder. Henrik och jag tog ibland promenader upp för berger. Tog man en tur så hittade men en underbar sjö och det var så harmoniskt. Så fantastiskt mysigt.

soon we meet again

kommer dock bara bli 2 nätter här men hoppas att de blir ett kärt återseende. Brukar återkomma till det här hotellet och bo en vecka eller två när vi är i Filippinerna :)

Nyårs natten och nyårsmiddag

saknar dig

Jag sover ensam i natt.
känner på mig att det kommer bli en lååång natt. Inte ett dugg trött. Prinsen jobbar natt för första gången sen i somras och jag vet inte riktigt vart jag ska ta vägen. Sova själv? Bläää. Brukar bli att jag somnar med datorn i soffan (älskar att sova i soffan men Henrik avskyr det så i sommras brukade jag sova där nar han jobbade natt)

Fast ikväll hade jag bytt bort soffan mot att han kom hem... :(

you are my rock i can lean on when i´m weak. . .

vintern är här!

älskar snö.
älskar det vita som ligger på marken. Så länge de inte blir något kaos i trafiken och så länge den inte blir blaskigt så fullkomligt älskar jag snö..

punkt.

Kommit på mig själv att jag inte vet vad jag ska skriva om längre. Kommer på mig själv att sakna att blogga. Loggar inte men hittar inte ord. Har inget att skriva om.

Varför?
älskade de innan.

Kanske kommer efter min resa

9 dagar kvar.
Försöker fylla ut mina dagar men det går inte. Som det ser ut nu så är det bara träning träning träning. Men det jag vill är bara vara hemma. Vill pyssla. Kommer ihåg när jag kunde sitta hemma och pyssla i ivigheter. emn även den inspirationen är borta.

nedräkning

15: träna
16: "möte", kanske träna efter
17: ÅKEEEER!

11 dagar kvar!!

andra advent

Tiden går så fort.
Andra advent har redan passerat. Igår va en fantastisk söndag. Julbak och mys!

Idag har jag hunnit med en hel del. Upp halv 8 för att göra mig klar för att träna på gymmet. Duschat och packat för resan om 1½vecka. Ska ut och fotografera med favorit Lina senare i eftermiddag. Ska hinna städa lite här och förbereda för veckan som kommer.

Vaknade i natt och undrade vart jag lagt mitt pass. Funderat över olika senario på vad som kan ske som gör att det blir problem med resan den 17e december. Allt från tåg till väderproblem. Älskar att vara förberedd. Men när jag vaknade och undrade vart passet var så kunde ja ginte komma på vart det var någonstans. Vet att det var med mig hem från NYC i oktober men kan inte komma på att jag lagt det där jag brukade ha det. Mycket riktigt. Men efter att ha letat 1 timme hittade jag det. Pust.

Dax att ta tag i den här dagen. Nu ska jag laga god mat!

underbar söndag

idag med svärmor på snöprommis

Så mycket snö det har kommit. Blir så lycklig. Kommer ihåg våra två säsonger i stöten ja och min prins hade. Så underbart vi hade det. Massa snö och slappa kläder.

Hur mycket jag än må älska snön så älskar jag Filippinerna mer.. 12 ½ dag kvar.....

girls day

När jag vaknade (halv 12!!!!!!) idag så låg ett sms i mobilen och väntade på mig. Svärmor undrade om jag hade tid med henne så efter en sen frukost så letade jag upp mina älskade snowboardkläder i källaren och tog mig bort till henne.

Hon stod och väntade på mig vid svårvagnen och vi tog en härlig långprommenad innan vi shoppade för att göra julgodis. Nu har vi hållt på i flera timmar och jag är mätt bara av doften men de ska bli så spännande att testa.
Brukar aldrig fira jul hemma nästan så det är inte jätte ofta jag får tillfälle att göra massa godis. Älskade det när vi var små och vi hade någon jul när vi stannade hemma i sverige.

älskar snö nör den är så här!!

men nu är det bara 13 dagar kvar till total lycka!
få fira jul på det sättet jag är van vid. Inga julklappar och umgås