En smak av Kreta: Kournas Lake - Askifou - Palm stranden Preveli

Andra dagen med hyrbild körde vi "En smak av Kreta" som jag ofta hade när jag jobbade som guide. Den turen finns inte idag men då det enen fantastisk tur så körde vi samma rutt så visade jag allt jag kunde och visste för prinsen.
Min första stopp var:

Vi tog en av cykelbåtarna ut på den bottenlösa sjön och letade efter vattensköldpaddorna men fann inga. Men de gjorde inte något då det var en fantastisk upplevelse att bara ta sig ut och se bernen som fanns högt över huvudena på oss. Solen sken och dagen kunde knappast börja bättre. . .

Vi körde vidare till motten av ön och stoppade på en av de högsta platåerna som hette:


Massa getters om gick längst vägarna så passade man inteupp så kunde de säkert ske att man krockade med dem. Fantastisk utsikt och lika slående som alla andra gånger jag vart där. Detta imponerade även på prinsen vilket gjorde mig varm om hjärtat.

Vi stannade i Imbros och smakade på pankakorna med fetaost i och med timjanhonung. Åkte längs Imbros ravinen och ner på södra sidan. Sista stoppet för dagen blev Preveli. En palmstrand som finns på södra delen av Kreta. Man kan inte köra dit. Antingen tar man båt eller så får man gå en bra bit. Av någonanledning så bestämde jag att vi skulle gå.
SMART . . NOT!
Ner var det inga problem. Då gick det ju neråt.
MEN UPP!

Panajiamo (grekiska för o maj goood - eller Heliga guds moder)

Ska man dit så finns de faktiskt en annan väg. Köra bil närmre och slippa å gå upp i 20 minuter och ha träningsvärk i 2 dager efteråt:) Absolut något som man ska besöka. Vackert och romantiskt.
2009-05-18 @ 17:14:19

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback